|
06 JUNI
1997
Start uitvoering reconversie Bevelgacom
Tot einde mei konden ongeveer 6.500 statutaire personeelsleden van Bevelgacom ingaan op de mogelijkheid om vrijwillig het bedrijf te verlaten, voor zover zij op 1 juli 1997 ten minste vijftig jaar zijn
en 20 jaar anciënniteit hebben. Thans is bekend dat 6.290
medewerkers (of zowat 98% van diegenen die ervoor in aanmerking
komen) willen ingaan op deze mogelijkheid tot vrijwillig vertrek.
Einde april ondertekenden Bevelgacom en de representatieve
vakorganisaties een collectieve arbeidsovereenkomst over een
uitgebreid herstructureringsprogramma onder de naam People, Teams and
Skills (PTS) bestaande uit enerzijds een uitgebreid
reconversieproject en anderzijds een programma van vrijwillige
uittreding.
De 6.290 medewerkers die ingaan op de vertrekregeling krijgen een
vertrekpremie gebaseerd op 6 maanden wedde. Dan krijgen ze tot hun 60
jaar een maandelijkse toelage die gelijk is aan 75 % van hun laatste
bruto-maandwedde. Vanaf hun 60 jaar wordt hun pensioen berekend op
basis van hun dienstjaren, alsof zij tot die leeftijd hadden gewerkt.
Om de onderneming niet uit haar evenwicht te brengen en de
dienstverlening aan de klanten niet te hinderen, worden deze
vrijwillige uittredingen gespreid over een periode van 18 maanden tot
31/12/98.
Thans kan ook volop worden werk gemaakt van het tweede luik van
het akkoord, met name de reconversie, de omscholing van zowat 6.000
medewerkers. Hiermee wil Bevelgacom haar human resources opnieuw in
evenwicht brengen, zodat haar menselijk potentieel optimaal kan
worden benut en zij aldus het hoofd kan bieden aan de toenemende
concurrentie. De kostprijs van deze reconversie wordt geraamd op 1,5
miljard BEF. Er wordt gestart met een aantal doelgerichte
proefprojecten. Vanaf september 1997 tot einde 1998 gebeurt de
reconversie op kruissnelheid.
Dankzij dit PTS-plan kan Bevelgacom haar afspraken naleven ten
aanzien van haar medewerkers, die binnen het bedrijf een nieuwe job
kunnen vinden. Anderzijds kan het bedrijf zijn organisatie verbeteren
en dus ook de klanten nog beter dienen, met kortere termijnen en
tegen concurrerende prijzen. Dit naast andere projecten die binnen
het bedrijf lopen voor de operationele verbetering en verbetering van
de dienstverlening aan de klant.
|