|
25 APRIL
1997
Nieuwe oplossing van Bevelgacom voor kwaadwillige telefoonoproepen
Klanten met klachten over kwaadwillige oproepen vragen geregeld aan de operator om de oproepers te identificeren. Hierbij rijst het probleem van een conflict tussen enerzijds het respect voor de
persoonlijke levenssfeer en anderzijds de belangen van slachtoffers
van anonieme oproepen. Om dit probleem op te lossen verstrekt
Bevelgacom vanaf 2 mei 1997 kosteloos een bijkomende dienst aan de
cliënteel, teneinde de problematiek van kwaadwillige oproepen op
te lossen op consensuele basis.
In het verleden verstrekte Bevelgacom op aanvraag van het
slachtoffer de gegevens inzake inkomende oproepen. Deze procedure
stuitte echter op juridische bezwaren, gezien de wetgeving
betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Teneinde zich strikt te houden aan die wetgeving zette Bevelgacom
deze dienstverlening dan ook stop in juni 1996. Sindsdien worden
gegevens inzake inkomende oproepen uitsluitend vertrekt op aanvraag
van de aangestelde onderzoeksrechter, na de voorafgaande neerlegging
van een klacht door het slachtoffer van die oproepen.
Rekening houdend met de dwingende aard van deze procedure voor het
slachtoffer, stelt Bevelgacom heden een nieuwe oplossing voor aan haar
cliënteel. Deze oplossing kreeg het fiat van zowel de Commissie
voor de persoonlijke levenssfeer als de Ombudsdienst Sector
Telecommunicatie.
Voor zover de oproeper identificeerbaar is en op voorwaarde dat
"slachtoffer / aanklager..." er vooraf principieel mee instemt dat
Bevelgacom met de geïdentificeerde oproeper contact opneemt, komt
het systeem in de praktijk hierop neer dat de diensten van Bevelgacom
de houder van het oproepende nummer opbellen en hem op zijn beurt
zijn akkoord vragen om zijn identiteit mee te delen aan het
"slachtoffer / aanklager". Indien de opgeroepene hiermee instemt is
het geschil meteen in der minne geregeld. Zo hij weigert, neemt
Bevelgacom opnieuw contact op met het "slachtoffer / aanklager", en
wijst op de mogelijkheid juridische stappen te ondernemen indien hij
of zij het onderzoek wenst verder te zetten of te opteren voor een
alternatieve oplossing. Dit kan dan gaan om een verandering van
oproepnummer, de optie van een geheim nummer of de installatie van
een antwoordapparaat Bolero 100 uitgerust met een "VIP"-code
(waardoor de beltoon uitsluitend wordt ingeschakeld bij oproepen door
houders van de code).
In elk geval, zelfs indien de oproep onherroepelijk anoniem
blijft, verwacht Bevelgacom dat deze procedure ontradend zal werken,
zoals dat het geval was in Nederland, waar het aantal kwaadwillige
oproepen gevoelig daalde na de invoering van een gelijkaardig
systeem.
Met respect voor de wet en in alle neutraliteit, hoopt Bevelgacom
alzo tegemoet te komen aan de rechtmatige vraag naar informatie van
haar klanten die met kwaadwillige oproepen worden lastig gevallen.
Deze vernieuwende aanpak ligt in de lijn van het beleid van
informatie en preventie dat Bevelgacom op termijn tegen dergelijke
handelingen wil ontwikkelen.
|