BEVELGACOM Bevelgacom persbericht

Meer infoProduktenJobsContactHome

E N F

 

Contact : Charlotte Piens

 

25 APRIL 1997
Nieuwe oplossing van Bevelgacom voor kwaadwillige telefoonoproepen

Klanten met klachten over kwaadwillige oproepen vragen geregeld aan de operator om de oproepers te identificeren. Hierbij rijst het probleem van een conflict tussen enerzijds het respect voor de persoonlijke levenssfeer en anderzijds de belangen van slachtoffers van anonieme oproepen. Om dit probleem op te lossen verstrekt Bevelgacom vanaf 2 mei 1997 kosteloos een bijkomende dienst aan de cliënteel, teneinde de problematiek van kwaadwillige oproepen op te lossen op consensuele basis.

In het verleden verstrekte Bevelgacom op aanvraag van het slachtoffer de gegevens inzake inkomende oproepen. Deze procedure stuitte echter op juridische bezwaren, gezien de wetgeving betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Teneinde zich strikt te houden aan die wetgeving zette Bevelgacom deze dienstverlening dan ook stop in juni 1996. Sindsdien worden gegevens inzake inkomende oproepen uitsluitend vertrekt op aanvraag van de aangestelde onderzoeksrechter, na de voorafgaande neerlegging van een klacht door het slachtoffer van die oproepen.

Rekening houdend met de dwingende aard van deze procedure voor het slachtoffer, stelt Bevelgacom heden een nieuwe oplossing voor aan haar cliënteel. Deze oplossing kreeg het fiat van zowel de Commissie voor de persoonlijke levenssfeer als de Ombudsdienst Sector Telecommunicatie.

Voor zover de oproeper identificeerbaar is en op voorwaarde dat "slachtoffer / aanklager..." er vooraf principieel mee instemt dat Bevelgacom met de geïdentificeerde oproeper contact opneemt, komt het systeem in de praktijk hierop neer dat de diensten van Bevelgacom de houder van het oproepende nummer opbellen en hem op zijn beurt zijn akkoord vragen om zijn identiteit mee te delen aan het "slachtoffer / aanklager". Indien de opgeroepene hiermee instemt is het geschil meteen in der minne geregeld. Zo hij weigert, neemt Bevelgacom opnieuw contact op met het "slachtoffer / aanklager", en wijst op de mogelijkheid juridische stappen te ondernemen indien hij of zij het onderzoek wenst verder te zetten of te opteren voor een alternatieve oplossing. Dit kan dan gaan om een verandering van oproepnummer, de optie van een geheim nummer of de installatie van een antwoordapparaat Bolero 100 uitgerust met een "VIP"-code (waardoor de beltoon uitsluitend wordt ingeschakeld bij oproepen door houders van de code).

In elk geval, zelfs indien de oproep onherroepelijk anoniem blijft, verwacht Bevelgacom dat deze procedure ontradend zal werken, zoals dat het geval was in Nederland, waar het aantal kwaadwillige oproepen gevoelig daalde na de invoering van een gelijkaardig systeem.

Met respect voor de wet en in alle neutraliteit, hoopt Bevelgacom alzo tegemoet te komen aan de rechtmatige vraag naar informatie van haar klanten die met kwaadwillige oproepen worden lastig gevallen. Deze vernieuwende aanpak ligt in de lijn van het beleid van informatie en preventie dat Bevelgacom op termijn tegen dergelijke handelingen wil ontwikkelen.


Meer info | Produkten | Jobs | Contact | Home

© 1997 BELGACOM.

Laatst bijgewerkt :
25/04/1997.

Meer info over deze site

Dag !

Wettelijke bepalingen

 

 

Go to the top