AboutProductsJobsContactHOME

E N F

 

DE VISIE VAN BEVELGACOM

GECONSOLIDEERD KERNCIJFERS

BLIKVANGERS '96

BRIEF VAN DE VOORZITTER

MEDEDELING VAN DE GEDELEGEERD BESTUURDER

VOORUITGANG VAN DE FINANCIELE RESULTATEN 1996

KERNCIJFERS VAN DE GROEP

ALGEMENE INLICHTINGEN
 
BESTELFORMULIER JAARVERSLAG 1996
 

 

 

Mededeling van de Gedelegeerd Bestuurder

Wij willen de eerste zijn...
 
Onze onderneming bereidt zich al geruime tijd voor op de grote omwenteling van de totale liberalisering van de markt op 1 januari 1998. Vandaag is onze positie te vergelijken met een wielrenner die de laatste rechte lijn bereikt. De risico's zijn alomtegenwoordig. Als we nu niet in staat zijn over te schakelen naar een hogere versnelling, zijn alle inspanningen van de vorige jaren vergeefs.

We kunnen ons natuurlijk verheugen over onze verwezenlijkingen, die worden bevestigd door onze uitstekende resultaten : onze omzet en onze nettowinst bereikten in 1996 een recordhoogte !

We hebben ook een hele weg afgelegd, en daar mogen we fier op zijn. Bevelgacom is ongetwijfeld aan het veranderen :

  • omdat de klanten de allereerste prioriteit zijn geworden;
  • omdat Bevelgacom inspanningen levert om producten en diensten op de markt te brengen die van een betere kwaliteit, beter aangepast en competitiever zijn dan die van de concurrenten;
  • omdat Bevelgacoms interne organisatie, creativiteit, vermogen te anticiperen en te diversifiëren, evenals het tempo van haar acties, alsmaar beter beantwoorden aan de eisen die worden gesteld door de internationale concurrentie en aan de veranderingen die de telecommunicatiesector ondergaat;
  • omdat haar nieuwe partners een grote toegevoegde waarde hebben meegebracht;
  • en tenslotte omdat het personeel het TURBO-plan steunt en uitvoert.

    We weten echter dat dat niet volstaat. Wanneer we het hoofd willen bieden aan de hardnekkige concurrentie die zich tegen de horizon aftekent, moeten we de vijf prioriteiten uitvoeren die we in 1995 hadden vooropgesteld.

    1. Klantentrouw winnen
    Aan de hand van verschillende enquêtes zijn we te weten gekomen dat 71% van onze klanten globaal gezien tevreden zijn over Bevelgacom. Dit is niet genoeg. Tegen einde 1997 willen we ten minste 80% halen. Dit zullen we bereiken door de kwaliteit van onze producten en diensten nog op te drijven : de aansluitingstermijnen moeten korter zijn dan 48 uur en storingen moeten worden gelicht binnen 24 uur.

    2. Gevechtsklaar zijn
    Er wacht Bevelgacom een grote uitdaging : het prijsbeleid. Door ze te herzien, wil Bevelgacom haar tarieven beter afstemmen op de werkelijke kosten en de concurrentiekracht van de internationale tarieven verhogen. Hierbij wordt uiteraard rekening gehouden met de inspanningen die door Bevelgacom worden geleverd om de kosten te drukken (een betere interne organisatie, de optimalisering van de aankopen en de uitgaven voor investeringen en het moderne beheer van onze schulden). Deze tariefherschikking houdt ook in dat er grote inspanningen worden geleverd om met onze klanten te communiceren en hen bewust te maken van de prijzen die werkelijk worden toegepast.

    3. Efficiëntie van wereldklasse bereiken
    De filialen BDS en Bevelgacom Mobile niet meegerekend telde Bevelgacom einde 1996 24.926 personeelsleden. Dankzij nieuwe werkmethoden, nieuwe technologieën en de evolutie van de informatica drijft Bevelgacom haar productiviteit nog verder op zodat het tegen 1998 zal functioneren met 20.000 tot 21.500 mensen. Ook op dit gebied heeft Bevelgacom de koe bij de horens gevat.
    Op het moment dat ik dit schrijf, zijn wij een sociaal plan aan het afronden dat geschiedenis zal maken in België. Het is een van de meest ambitieuze reconversieprogramma's die ons land ooit gekend heeft. Het project PTS (People, Teams and Skills), dat in mei 1996 van start ging, heeft als doel binnen onze onderneming na te gaan waar er problemen bestaan op het gebied van de human resources.
    We moeten nu adequate oplossingen uitwerken op het gebied van de mobiliteit, opleiding en omscholing, insourcing, cosourcing en outsourcing. Het plan omvat ook scenario's voor vervroegd pensioen op vrijwillige basis. Alles gaat de goede richting uit.

    4. Groeigericht vernieuwen
    Bevelgacom moet nog intensiever nieuwe producten en diensten ontwikkelen. Dit is een van de redenen waarom we de voormalige divisie R&D en Engineering hebben vervangen door de divisie Technology Management, die als voornaamste doel heeft elke dag te anticiperen op de behoeften van de klanten. Op die manier wil Bevelgacom haar onderzoeksinspanningen doeltreffender maken en beter richten. Groeigericht vernieuwen, dat is ook grondig alle mogelijkheden van multimedia onderzoeken. We hebben een divisie opgericht die zich enkel hiermee bezighoudt. We hebben eveneens de holding "Bevelgacom Multimedia Ventures" opgericht, waarvan de structuur en de reactiesnelheid helemaal zijn aangepast aan de koortsachtige evolutie van de sector. Groeigericht vernieuwen is ten slotte ook op zoek gaan naar alle mogelijkheden tot diversificatie. Door onze knowhow uit te voeren.
    Door nieuwe activiteiten te lanceren in veelbelovende sectoren zoals de beveiliging van goederen en personen.

    5. Professionele teams vormen
    De laatste TURBO-prioriteit houdt verband met het opleidingsniveau van ons personeel. We hebben niet gewacht op de besluiten van PTS om een uitgebreid programma te lanceren om het gemiddelde niveau van onze werknemers op te drijven. De vaardigheden verbeteren, maar ook de mentaliteit veranderen. Het initiatief IDA (Individual Development Action), dat een aanvang nam in april 1996, stelt 103 verschillende lesmodules voor. Het totale aantal inschrijvingen loopt op tot meer dan 20.000 en betreft meer dan 6.000 personeelsleden. Iets minder dan een op vier en buiten de werkuren... We kunnen dus beslist van een succes spreken ! Het was echter tijd, want onze capaciteiten leiding te geven, onze creativiteit, ons vermogen te anticiperen en te diversifiëren alsook het tempo van onze acties zijn absoluut aan verbetering toe.

    Dat alles en nog veel meer, waarover u in dit verslag alles verneemt, sterken mij in de overtuiging dat de vooruitzichten van de Bevelgacom- groep voor 1997 bemoedigend zijn. Het ligt in de lijn van de verwachtingen dat de omzet een groei zal kennen die vergelijkbaar is met die van 1996 en dat de bedrijfsresultaten dit jaar nog verbeteren. Een sterke vooruitgang op het gebied van de mobilofonie en het ISDN, een toename van de marktaandelen van BDS en de ontwikkeling van ons Bevelgacom World Solutions-aanbod zijn eveneens sleutelfactoren van deze groei.

    Wat de investeringen betreft, zullen wij met voorrang werk maken van de verdere digitalisering van het netwerk en de optimalisering van het GSM-netwerk. We willen de inspanningen van 1996 op het gebied van de investeringen voortzetten, meer bepaald via een baanbrekend aankoopbeleid.

    Op het vlak van de uitgaven, zullen er speciale inspannigen worden geleverd op het gebied van de kostenbeheersing. De toelage voor het Pensioenfonds zal hoog blijven.

    De financiële lasten zullen verder dalen dankzij een voortgezette schuldvermindering en ons financieringsbeleid.

    Rekening houdend met deze elementen en met de toename van onze concurrentiekracht, zouden de courante resultaten (voor uitzonderlijke resultaten) opnieuw moeten stijgen.

    We zijn er ons natuurlijk allemaal van bewust dat de concurrentie alsmaar scherper en meedogenlozer zal worden, maar ik heb er vertrouwen in dat Bevelgacom als overwinnaar uit de strijd zal komen. We hebben beslist de eerste te zijn en dat zal dan ook gebeuren ! De trouw van onze klanten, het vertrouwen van onze aandeelhouders, de kwaliteit van ons netwerk en het enthousiasme van onze medewerkers zijn de troeven die het ons mogelijk maken op de ingeslagen weg verder te gaan.

    John J. Goossens
    Voorzitter & CEO


  • Meer info | Produkten | Jobs | Contact | Home

    © 1997 BEVELGACOM.

    Laatst bijgewerkt :
    30 mei 1997.

    Meer info over deze site

    Dag !

    Wettelikke bepalingen.

     

     

    Go to the top